11-01-2019

11 januari 2019 - Airlie Beach, Australië

Dag 2 van de thrill en chill deal.

Zelfde gebied en eilanden, andere boot en weer. Totaal verschillende ervaring!

Het chill gedeelte is op een oude houten zeilboot. Een schoner van meer dan 70 jaar oud. Al wandelend naar mijn pick up begon het te regenen. Ik voelde al meteen nattigheid.....(nattigheid, snap je🤣🤣🤣)regen is nat, nat is koud, koud is pijn...  ggister werd het weer ook totaal anders dan voorspeld, dus hoop houden. De boot is dus oud en ik hou van dit soort zeilen. Er is een zeer jonge bemanning. De schipper is een 24 jarige meid die het roer goed in handen heeft. Ik heb jaar skills de hele dag kunnen observeren want ben vrij snel in de stuurhut gekropen. Daar is het goed droog en windvrij. 2 meisjes van 8 en 6 vergexellen me. Lieve Maddy van 8 is een wijs meisje. Vooral omdat ze de oren van je hoofd af vraagt. Waarom Ellwn heb kij zo een gezicht? En hoe doen die mensen van de kwallempakken dat? Dat die niet gebeten kunnen worden? Wat is eigenlihk een kelder? We hebben plezier samen en ze photo bomt me zodra ze kan. Ze kruipt op schoot, hangt over me heen en we spelen piraatje met plastic zwaarden. Blij word ik ervan. Het regent buiten en we varen op de motor 2 uur lang naar een snorkelplek. Aan dek word thee met cake en koekjes geserveerd. Lekker!! Ik besluit niet te snorkelen vandaag. Ik verwacht dat het zicht nog niet veel beter is en ik heb komende week en op Bali nog kansen genoeg om te snorkelen. De crew geeft me een aanbod om droog te snorkelen. Ik kan in de rubberboot zitten en door een soort emmer met glazen bos en naar het rif kijken. Eigenlijk de beste wijze! Het is een stuk meer helder nu en ik zie het rif prachtig onder me. Geen dieren, slechts koraal. Aan boord hoor ik de anderen enthousiast vertellen. We varen 10 minuten maar een volgende plek en ik besluit toch te gaan. Het blijft immers uniek en ik ben er nu toch! Dit keer een echt wetsuit aan en ik krijg verplicht een reddingsvest om vanwege mijn medische situatie. Ik vind het prima! We duiken nu niet op het rif maar op een plek waar een soort koraalbulten zijn. Als puisten onder water. Het is helder en het zachte koraal wuift en wenkt me. Verderop kom ik in een school blauwgrijze met geel gekruiste staart terecht. 1 zwemt recht onder mijn duikbril. Wat een prachtige kleuren! We zwemmen even samen en dan laat ik ze gaan. Ik zoek verder en zie 3 grote zwart met witte vissen van zo 40 cm. Dan botst iets tegen me en ik raak even verward. Uiteraard een verdwaasde Aziaat met flippers die geen idee heeft wat hij daar doet. Boven trek ik mijn brul er oer ongeluk van kapot. Ik krijg nieuwe van de crew en doe nog een rondje. Ik geniet opnieuw hoe. Lang niet zo mooi als in Amed, maar het is bijzonder. Na 40 minuten moeten we terug aan boord. De k6nch staat klaar en ik eet er lekker van. Ondertussen koersen we alweer richting haven. Het wordt tijdcom de zeilen te houden en de motor uit te zetten. Ik weet goed wat er gedaan moet worden om het zeil erop te zetten en help zo kwaad als ik kan. Dan gaat de motor uit. Altijd een heerlijk moment. De stilte, rust en overgave..... hard werk voor de bemanning maar als gast vet gaaf!

De haven komt in zicht, we nemen afscheid. Dag lieve meisjes en ouders! Ze zijn een jaar op reis en hebben in Californië alles verkocht of weg gegeven. Nog geen idee waar ze voortaan gaan settelen. De ouders geven de meisjes zelf les en dat is echt saai hoor! Ben ik ook zo saai en streng vraagt Maddy?

De dag is droog geëindigd. Ik heb een mooie dag gehad maar komt niet in de buurt van gister. Op de binnenplaats en foodcourt van dit hostel is elke avond live muziek. Ik ga zo afpilsen daar met een dansje. Morgen weer een busdag, naar Cairns. 9 uur opnieuw...

Cheers!! Liefs Ellen

1. Mam:
    11 januari 2019
    Het is zeker een hele andere dag dan gisteren. Maar toch ook niet voor verkeerd. Jammer dat het al direct begon te regenen en fijn dat je in de hut kon kruipen met gezelligheid van de twee meisjes. Je goede voornemens verdwenen als sneeuw voor de zon toen je de enthousiaste verhalen hoorde van de groep. Hup in de flippers, wetsuite aan en een duik naar de prachtige onderwaterwereld. Wat een serene rust heerst daar he? Wat zorgvuldig zijn ze met mensen die een medische achtergrond hebben. Dan voelt het vertrouwt en dat is belangrijk voor je. Deze dag had toch ook iets moois. De wind door de zeilen!! Als je je ogen dichtdoet, klinkt het geluid als muziek. Prachtig en ontspannend. Een hele goede busreis naar Cairns en hopelijk kun je wat slapen. Veel liefs en een dikke knuffel van mamaxxxxx